Om larmet går

Gardio bygger på kamerabevakning som skickar bilder till dig när något händer. Tack vare högupplösta kameror ser du vad som pågår och kan begära rätt hjälp eller bara larma av. Du avgör enkelt åtgärd med ett knapptryck i mobilen. Eftersom du vet bäst vem som skall vara i lokalen så är det du som är bäst på att avgöra om det är fara å färde eller falskt alarm. På det sättet undviks kostsamma åtgärder när de inte behövs och därför kostar Gardio mycket mindre för dig än andra larm. Dessutom kan du ringa 112 och ha en chans att stoppa inbrottet eller branden innan det är för sent.

1. Detektering

När du larmat på så bevakar kamerorna med hjälp av rörelsedetektering baserad på intelligent videoanalys och IR-detektorer, samt med avancerad ljudanalys för brandvarning.

Vid rörelse eller brandvarnarljud triggar kamerorna larm och tar bilder så länge det pågår rörelse eller brandvarning.

Bilderna laddas i realtid upp till Gardios molnservrar så inga bilder förloras även om larmutrustningen sedan saboteras eller skadas.

2. Notifiering i mobilen

Vid larm skickas omedelbart notifieringar till alla användarna via pushnotis i Gardio-appen, samt via SMS och epost. Öppna notifieringen för att se bilderna från det pågående larmet. Du får tre knappar att trycka på:

  • FALSKLARM för att återställa larmet till pålarmat läge igen om det utlösts felaktigt.
  • LARMA AV om du kan se att det är en person du känner igen som råkat utlösa larmet av misstag.
  • LARMCENTRAL om du kan se brand eller okända personer som inte skall vara i lokalen.

2. Notifiering i mobilen

Vid larm skickas omedelbart notifieringar till alla användarna via pushnotis i Gardio-appen, samt via SMS och epost. Öppna notifieringen för att se bilderna från det pågående larmet. Du får tre knappar att trycka på:

  • FALSKLARM för att återställa larmet till pålarmat läge igen om det utlösts felaktigt.
  • LARMA AV om du kan se att det är en person du känner igen som råkat utlösa larmet av misstag.
  • LARMCENTRAL om du kan se brand eller okända personer som inte skall vara i lokalen.

3. Ring 112

Ser du tydligt att det är inbrott eller brand så ring gärna 112 så snabbt du kan. Berätta för operatören att du ser i mobilen att det är pågående inbrott eller brand. Pågående inbrott behandlas som Prio 1-larm och har polisen möjlighet så rycker de normalt ut med blåljus på detta då det är mycket högre prioritet att ta förövare direkt än att utreda efteråt. I bästa fall kan polisen vara på plats inom minuter.

4. Larmcentral

Ser du att det är inbrott eller brand så tryck på larmcentralsknappen i mobilen. Larmet skickas direkt till Nokas larmcentral som finns i tjänst alla dagar dygnet runt.

  1. Larmoperatören tittar på bilderna och bedömer läget, och ringer sedan de kontaktpersoner som du lagt in på Mina Sidor.
  2. Operatören verifierar kontaktpersonens identitet genom att fråga efter dennes PIN-kod till larmet, och om den inte skulle fungera av någon anledning så kan man även uppge det hemliga nyckelordet som du angett på Mina Sidor.
  3. Kan inbrottslarm eller brandlarm inte avskrivas med hjälp av kontaktperson så skickas väktare ut.

4. Larmcentral

Ser du att det är inbrott eller brand så tryck på larmcentralsknappen i mobilen. Larmet skickas direkt till Nokas larmcentral som finns i tjänst alla dagar dygnet runt.

  1. Larmoperatören tittar på bilderna och bedömer läget, och ringer sedan de kontaktpersoner som du lagt in på Mina Sidor.
  2. Operatören verifierar kontaktpersonens identitet genom att fråga efter dennes PIN-kod till larmet, och om den inte skulle fungera av någon anledning så kan man även uppge det hemliga nyckelordet som du angett på Mina Sidor.
  3. Kan inbrottslarm eller brandlarm inte avskrivas med hjälp av kontaktperson så skickas väktare ut.

5. Väktar­utryckning

Väktare rycker ut till larmadressen du angett på Mina Sidor. Väktare utför yttre inspektion, och tillkallar vid behov polis eller brandkår (om inte du redan gjort det). Väktaren säkrar även upp genom att t.ex. täcka för trasig ruta eller uppbruten dörr för att förhindra ytterligare skador.

Väktarens rapport hittar du sedan under det aktuella larmärendet i Loggboken på Mina Sidor.

Väktaren kan återkallas ända fram tills dess denne anlänt till larmadressen. Återkallning sker genom att larma av via larmpanelen, Mina Sidor eller mobilen, eller genom att ringa Gardio på telefon 0775-333 005 (numret som står på dina larmdekaler) och välja knappvalet för larmcentral.

6. Polis­utredning

På Mina Sidor kan du sedan följa hela händelseförloppet med högupplösta bilder från början till slut. Du laddar enkelt ned bilderna med ett knapptryck och skickar till polisen för utredningen. På Mina Sidor finns även larmcentralens och väktarens rapport.

Bilderna är ofta till god hjälp för utredningen och kan hjälpa till att identifiera förövare. Dessutom kan bilderna vara till god hjälp i diskussionen med försäkringsbolaget om det skulle uppstå oklarheter runt vad som skett.

6. Polis­utredning

På Mina Sidor kan du sedan följa hela händelseförloppet med högupplösta bilder från början till slut. Du laddar enkelt ned bilderna med ett knapptryck och skickar till polisen för utredningen. På Mina Sidor finns även larmcentralens och väktarens rapport.

Bilderna är ofta till god hjälp för utredningen och kan hjälpa till att identifiera förövare. Dessutom kan bilderna vara till god hjälp i diskussionen med försäkringsbolaget om det skulle uppstå oklarheter runt vad som skett.